STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY W SPRAWIE CZASU PRACY KIEROWCÓW
WYKONUJĄCYCH PRZEWOZY REGULARNE Z 7 LISTOPADA 2008 R.
(GPP-417-4560-915/08/PE)
Zgodnie z
art. 11 ust. 2 ustawy z 16.4.2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 92, poz. 879) rozkłady czasu pracy kierowcy
wykonującego przewóz regularny osób są ustalane na okresy nie krótsze niż dwa
tygodnie, z zastrzeżeniem art. 19 ustawy. Zgodnie natomiast z jej art. 31e dla
kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza
Ustawa nie
określa jednak wprost, na jaki maksymalny bądź minimalny okres pracodawca ma
obowiązek tworzyć rozkłady czasu pracy kierowców wykonujących przewozy
nieregularne osób. W tym zakresie, zdaniem departamentu, należy odnieść się do
ogólnych reguł dotyczących zasad sporządzania rozkładów czasu pracy. Zgodnie
[...] z nimi rozkład czasu pracy pracownika powinien być przyjęty na dany okres
rozliczeniowy. Sporządzenie zatem harmonogramu czasu pracy na okres krótszy niż
okres rozliczeniowy bez wyraźnego upoważnienia ustawowego naruszałoby ochronną
funkcję przepisów ustawy.
Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy do kierowców zatrudnionych w
transporcie drogowym może być stosowany, w szczególnie uzasadnionych
przypadkach, system przerywanego czasu pracy według z góry ustalonego rozkładu,
przewidującego nie więcej niż jedną przerwę w pracy w ciągu doby, trwającą nie
dłużej niż pięć godzin. Gdy kierowca wykonuje przewozy regularne, przerwa może
trwać nie dłużej niż sześć godzin, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy nie
przekracza siedmiu godzin. Przepis ten znajduje zastosowanie do wszystkich
kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym, w tym także do kierowców
wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza
Zgodnie
natomiast z art. 16 ust. 3 ustawy przy ustalaniu rozkładu czasu pracy w
systemie przerywanego czasu pracy stosuje się przepisy dotyczące przerw
przeznaczonych na odpoczynek, chyba że przerwa przewidziana w ustalonym
rozkładzie czasu pracy następuje nie później niż po upływie okresu, po którym
kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek. Zgodnie z tym zapisem,
jeżeli kierowca w rozkładzie czasu pracy ma zaplanowaną przerwę na odpoczynek,
która rozpoczęłaby się lub trwała w trakcie opisanej w art. 16 przerwy, to
przerwy tej pracownikowi już się nie udziela. Zostaje ona bowiem skonsumowana
przez określoną w art. 16 przerwę w pracy. Nie oznacza to jednak, że gdy
pracownik, zgodnie art. 31b ustawy, korzysta z przerwy podzielonej na krótsze
okresy, to po zakończeniu określonej w art. 16 przerwy w pracy, nie będzie mógł
wykorzystać pozostałej części przerwy na odpoczynek.
Równocześnie
[...] zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy czasem pracy kierowcy jest czas od
rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z
wykonywaniem przewozu drogowego [...] Jeżeli
zatem kierowca podczas postoju na pętli autobusowej faktycznie wykonuje pracę,
okres tego postoju nie może być uznany za przerwę w pracy. Przerwa w pracy jest
bowiem czasem, w którym pracownik nie świadczy pracy, choć okres tej przerwy
może być wliczany do czasu pracy tego pracownika. Nie jest to zatem czas pracy,
a jedynie czas wliczany do czasu pracy kierowcy. A zatem, jeżeli w
trakcie postoju na pętli autobusowej kierowca nie może wykorzystać
przysługującej mu przerwy, pracodawca powinien udzielić mu jej w innym terminie
lub w inny sposób zaplanować rozkład czasu pracy tego pracownika.